Novel 1 - Rencung



Sinopsis

Koperal Muda bin Awang hanya seorang pejuang kecil sama seperti ribuan lagi pejuang-pejuang yang tidak didendangkan malah tenggelam dalam lipatan sejarah kemerdekaan negara. Seorang anggota Jungle Squad yang bertugas menjaga keamanan negara dari ancaman pengganas komunis di saat negara akan mencapai kemerdekaan. Perjuangan mempertaruhkan nyawa demi keamanan dan keharmonian negara.

Pertempuran demi pertempuran dengan pihak pengganas komunis yang rakus untuk menjajah negara selepas tamat penjajahan Jepun dilaluinya. Menyaksikan rakan-rakan seperjuangan yang gugur di medan perjuangan begitu menyayat hatinya. Inspektor Abdul Rahman, Inspektor Leong, Sarjan Zulkifli, Koperal Maniam, Koperal Hassan, Koperal Hisham, Lans Koperal Dahalan, Lans Koperal Mutusamy dan Lans Koperal Redwan, malah ribuan lagi pejuang telah terkorban.

Sewaktu menyusuri hulu Sungai Paka, pasukannya telah diserang hendap oleh pengganas komunis. Ramai rakan seperjuangannya yang terkorban. Koperal Muda bin Awang juga terkena beberapa tembakan musuh, lalu jatuh terhumban ke dalam arus sungai Paka yang mengalir deras. Dengan izin Allah bermulalah kembaranya seorang pejuang kecil ini ke satu zaman keagongan kerajaan Melayu Johor Riai.

Ashabul khafi





0 comments:

Post a Comment